Hvordan smøre sykkelkjede?
Sykkelkjeder utsettes kontinuerlig for friksjon og ytre påvirkninger. Riktig smøring reduserer slitasje, forhindrer korrosjon og sikrer presise girskift. Regelmessig vedlikehold og riktig smøring av kjedet bidrar også til å unngå kostbare reparasjoner på drivverket.
Hvor ofte bør du smøre sykkelkjedet?
Hvor ofte du bør smøre kjedet avhenger av bruksforhold, kjørestil og hvilken type smøremiddel som brukes. Generelt gjelder følgende regler:
-
Etter hver tur i regn eller på skitne veier. Fukt og smuss skyller raskt bort smøremiddelet, noe som kan føre til økt slitasje og korrosjon.
-
Hver 100–200 km i tørt vær. Under tørre forhold trengs smøring sjeldnere, men vær oppmerksom på tegn til uttørring.
-
Hver 50–100 km under krevende forhold. Smuss, sand, høy luftfuktighet eller terrengsykling krever hyppigere behandling.
Hvilket smøremiddel er best?
Det finnes mange typer smøremiddel. Smøremiddelets hovedoppgave er å trenge inn i kjederullene og holde seg der så lenge som mulig. Et godt smøremiddel skal ikke tørke ut, skylles bort av regn eller renne av under bruk.
Typer til sykkelkjede
Smøremiddel kommer i ulike former og sammensetninger, men kan deles inn i to hovedtyper: for tørt vær og for vått vær.
Smøremidler for tørt vær (Dry)
Slike smøremidler lages ofte med voks, teflon eller keramikk. De er utviklet for bruk i tørre eller lett fuktige forhold og har en god støvbeskyttende effekt på grunn av det høye innholdet av teflon. Smøremiddelet beskytter kjedet godt mot kortvarig kontakt med fuktighet. Hvis du blir overrasket av regn, kan slike smøremidler beskytte kjedet mot korrosjon. Etterpå anbefales det imidlertid å rense drivverket, tørke det grundig, smøre kjedet på nytt og for deretter å tørke det igjen. Riktig valg av smøremiddel basert på disse stoffene bidrar til å beskytte kjedet og drivverket under tørre forhold, samtidig som det hjelper å holde de rene.
Smøremidler for vått vær (Wet)
Slike smøremidler er ofte laget på en base av syntetiske silikon- eller mineraloljer, noen ganger med tilsetning av parafin, grafitt eller molybden. De beskytter kjedet svært godt mot direkte og langvarig eksponering av fuktighet, men tiltrekker seg også mye smuss. Slike smøremidler fungerer utmerket under våte og gjørmete forhold, men de er lite egnet for tørt vær på grunn av den fete sammensetningen. Vi anbefaler å bruke disse typene smøremidler på regnfulle høstdager, tidlig på våren, under maraton i dårlig vær og spesielt om vinteren.
Tips! Smøremiddel kommer i sprayflasker og flasker med drypptut. Velg det som er mest praktisk for deg.
Smøremiddel etter virkestoff
- Teflon smøremiddel inneholder PTFE (teflon). Danner en beskyttende film og absorberer minimalt med smuss. Egnet for tørre forhold, men skylles bort av regn.
- Silikon smøremiddel inneholder silikonpolymerer. Enkelt å påføre (ofte som spray), men har kort varighet. Passer best for korte turer.
- Olje smøremiddel (Wet) basert på mineralske eller syntetiske oljer. Motstandsdyktig mot fukt, men tiltrekker seg mye smuss.
- Keramisk smøremiddel inneholder keramiske tilsetninger. Reduserer friksjon og slitasje, men er dyrt og krever nøyaktig påføring.
- Grafitt smøremiddel inneholder grafitt. Beskytter godt mot slitasje og korrosjon, men er svært skittent ved bruk.
- Voks smøremiddel inneholder parafin som danner et beskyttende lag. Ideelt for tørre forhold, men skylles raskt bort av vann.
Tips! Et av de mest moderne og effektive typene smøremiddel er voksbaserte to-komponents flytende smøremidler. De har svært lang holdbarhet og tiltrekker seg nesten ikke smuss. I tillegg til flytende oljer kan du også bruke to-komponents smøremidler i sprayform, som tykner etter påføring.
Hos oss finner du et stort utvalg av ulike smøremiddel til sykkel fra de beste produsentene som Finish Line, Morgan Blue, Motorex, Muc-Off, og WELDTITE.
Hvordan smøre sykkelkjede riktig
Hovedregelen er at kjedet skal være smurt på innsiden og tørrt på utsiden.
Du trenger:
-
Middel for rengjøring av drivverk
-
Valgt smøremiddel
-
Ren klut
-
Børste eller kjederenser
-
Et par hansker
Trinn 1 Forberedelse og rens
Rengjøring av kjedet er et svært viktig trinn, da det kun er et grundig rengjort kjede som bør smøres. Hvis kjedet ikke rengjøres tilstrekkelig, vil smøremiddelet blande seg med gjenværende smuss og danne en slipende pasta. Pastaen kan trenge inn i kjedet, noe som fører til skade på både kjedet og drivverket som helhet over tid.
Avhengig av graden av tilsmussing kan kjedet rengjøres enten med en stiv børste, med middels langt børstehår, eller med en spesialmaskin for kjedevask, også kjent som kjedevasker.
En kjedevasker gjør det mulig å rengjøre kjedet grundig, selv innendørs, uten behov for å demontere det. For å bruke en kjedevasker fester du maskinen på kjedet, roterer pedalene bakover, og vasker til kjedet er rent. Slike kjedevaskere leveres ofte med en spesialvæske for rengjøring. Tannhjulene i drivverket bør rengjøres separat med en børste. Etter rengjøring er det viktig å tørke kjedet godt.
Viktig! Hvis du skal smøre kjedet med voksbaserte eller flerkomponentsmøremidler som inneholder voks, må kjedet både rengjøres og avfettes før smøring.
Tips! For sterkt tilsmussede kjeder kan spesialmidler brukes for å fjerne inngrodd smørefilm og skitt. I kategorien vedlikehold til sykkel finner du alt du trenger for rengjøring og pleie av kjedet ditt. Hvis du vasker sykkelen utendørs, er det bedre å bruke biologisk nedbrytbare midler for rengjøring av drivverket.
Trinn 2 Påføring av smøremiddel: Steg for steg guide
Steg 1: Sjekk kjedets tilstand
Undersøk kjedets deler for skader eller slitasje. Hvis delene er sterkt skadet, vil det ikke hjelpe å smøre dem – reparasjon eller utskifting er nødvendig.
Steg 2: Påføring av smøring på sykkelkjedet
Kjedet skal smøres på innsiden, ikke utsiden. Hvis du bruker flytende smøring, påføres smøremiddelet i spalten mellom sideplatene og rullene på begge sider, mens du roterer pedalene bakover. Til dette er små oljeflasker med presisjonstut praktiske. Drypp én dråpe smøremiddel i spalten mellom hver rulle og sideplate – mer er ikke nødvendig. Oljen skal trenge dypt inn i spalten slik at det blir minst mulig igjen på overflaten, og ikke renne ut. Arbeid deg gjennom alle kjedets ledd. Marker startpunktet på kjedet for å unngå å påføre smøring to ganger på samme sted. Når du har smurt alle rullene, roter pedalene flere ganger for å fordele smøringen jevnt over alle arbeidsoverflater.
Tips! Det er ikke nødvendig å smøre tannhjulene eller rullenes overflate, da kjedet ruller over dem, ikke glir.
Hvis du bruker andre typer smøremidler, for eksempel aerosol, vær forsiktig så du unngår å få smøringen på hjulfelgene og bremseskivene. Beskytt sykkelens sårbare deler med papir eller papp før du sprayer. Spray smøringen jevnt over hele kjedet med en avstand på 10–15 cm. Tørrsmøring påføres slik at pulveret dekker kjedet jevnt. Muc-Off, Finish Line og Rock N Roll tilbyr også biologisk nedbrytbare oljer som er miljøvennlige.
Tips! Etter at kjedet er smurt, tørk av rotorene med et avfettingsmiddel hvis du har skivebremser, eller felgene hvis du har felgbremser.
Steg 3: Fjerning av overflødig smøring
Etter at du har påført smøring på hver rulle, sjekk om det er overflødig olje på utsiden av kjedet. Hvis det er det, tørk av kjedet med en lofri klut (for å unngå at fibre fester seg til oljen) for å fjerne overflødig olje.
Steg 4: Kontroller funksjonen og test sykkelen
Når smøringen er påført, roter pedalene bakover i cirka to minutter. Tørk deretter kjedet og tannhjulene grundig med en klut. Kontroller hvordan kjedet og drivverket beveger seg etter smøring. Hvis alt er gjort riktig, vil delene bevege seg lettere og mer stillegående.
Tips! Bruk alltid spesialsmøremidler for sykkelkjede, da disse er utviklet med tanke på drivverkets spesifikke behov.
Hvis du mangler tid eller plass til å smøre kjedet og vedlikeholde sykkelen, kan du kontakte sykkelverksteder for hjelp. Kvalifiserte mekanikere hjelper deg ikke bare med kjedesmøring, men også med andre typer reparasjoner og vedlikehold. Dette sparer deg tid og sikrer at vedlikeholdet utføres grundig og på pålitelig vis.